UWAGA WSTĘPNA. Samouczek jest ewoluującą stroną. Projektem, który może ulegać zmianie w przeciągu najbliższych miesięcy (marzec 2024).
Wstęp
Z programami do montażu mam styczność od połowy lat 2000. Miałem przyjemność pracować na prawie każdym, który jest standardem w montażu cyfrowym. Zaczynałem od Windows Movie Makera. Tak, nie boję się do tego przyznać. Oprogramowanie nie jest już dostępne. Następnie zainwestowałem w Sony Vegasa (wersja 11). Mam wersję tego oprogramowania numer 14 (obecnie to narzędzie rozwija niemiecka firma Magix). W pracy zawodowej, gdy współtworzyłem Telewizję Internetową Uniwersytetu Śląskiego zderzyłem się z popularnym Final Cut Pro. W redakcji miałem też ekstensywną styczność z pakietem Adobe: Premiere Pro i After Effects. Po drodze spotkałem się też z Avid Media Composer i HitFilm oraz LightWorks. Kiedy pracowałem w testowaniu oprogramowania zaznajomiłem się z prostym, ale poprawnym programem OpenShot. Po blisko 20 latach pracy w tej przestrzeni jedno wiem na pewno. Nie ma idealnego, perfekcyjnego oprogramowania. Ale jeśli mam komuś wskazać, gdzie szukać to kieruję w stronę Blackmagic Design DaVinci Resolve.Dlaczego ten program?
Nie ukrywam, że DaVinci jest w mojej ocenie najbardziej przystępny z obecnie oferowanego oprogramowania. Wersja 15 dostała wsparcie do postprodukcji efektów specjalnych (Fusion), ma wkomponowany szeroki wachlarz narzędzi dźwiękowych (Fairlight) i jest po prostu intuicyjna. Każda z aktualizacji jakie oferuje DaVinci (wersje 16 , 17 i obecnie 18) to coraz to nowsze i dokładniejsze możliwości składania audio i video. Oczywiście to moje preferencje, które nie każdemu będą odpowiadać. Każdy z nas jest w końcu inny. Jednym jednak DaVinci pokonuje konkurencję (patrz zwłaszcza Final Cut Pro i Adobe Premiere Pro) jest w bazowej wersji absolutnie dostateczny dla prosumenckich zastosował. Jest ponadto darmowy. Tak, ten program ma wersję, w której znajdziemy niemal wszystko co do szczęścia montażysty potrzebne, bez opłat. Inaczej niż np. w Avid First (odpowiednik darmowy Avid Media Composer).Dla kogo jest ten kurs?
Od razu też powiem, że jeśli znacie się na oprogramowaniu dla montażystów, pracujecie w telewizji, czy redakcji video albo poświęciliście wiele lat na (nawet amatorski) montaż na YouTube, to nie znajdziecie tu (no może poza ostatnią sekcją) niczego nowego. Dedykuję tę serię filmów i opisów osobom zaczynającym przygodę z montażem. Wiem, jakie błędy popełnicie, bo sam je popełniałem. Postaram się Wam je uzmysłowić. Wskażę też dwa, czy może trzy rozwiązania, które podniosą wasze produkcje. To co? Zaczynamy?Spis treści
- Intro
- Okno powitalne
- Ustawienia projektów
- Zaawansowane ustawienia projektów
- Zakładki w oknie głównym
- Media
- Edit
- Fusion
- Color
- Fairlight
- Deliver
- Organizacja projektu
- Timeline
- Narzędzia
- Inspektor
- Główne opcje
- Zakładka Color
- Węzły (ang. Nodes)
- Koła prime
- Koła second
- Krzywe
- Próbnik (ang. picker)
- Window
- Tracker
- Scopes
- Opcje eksportu
- Zaawansowane
- Wskazówki (osobiste)
- Podziękowanie