daVinci

BlackMagic DaVinci Resolve Promo
BlackMagic DaVinci Resolve Promo
UWAGA WSTĘPNA. Samouczek jest ewoluującą stroną. Projektem, który może ulegać zmianie w przeciągu najbliższych miesięcy (marzec 2024).

Wstęp

Z programami do montażu mam styczność od połowy lat 2000. Miałem przyjemność pracować na prawie każdym, który jest standardem w montażu cyfrowym. Zaczynałem od Windows Movie Makera. Tak, nie boję się do tego przyznać. Oprogramowanie nie jest już dostępne. Następnie zainwestowałem w Sony Vegasa (wersja 11). Mam wersję tego oprogramowania numer 14 (obecnie to narzędzie rozwija niemiecka firma Magix). W pracy zawodowej, gdy współtworzyłem Telewizję Internetową Uniwersytetu Śląskiego zderzyłem się z popularnym Final Cut Pro. W redakcji miałem też ekstensywną styczność z pakietem Adobe: Premiere Pro i After Effects. Po drodze spotkałem się też z Avid Media Composer i HitFilm oraz LightWorks. Kiedy pracowałem w testowaniu oprogramowania zaznajomiłem się z prostym, ale poprawnym programem OpenShot. Po blisko 20 latach pracy w tej przestrzeni jedno wiem na pewno. Nie ma idealnego, perfekcyjnego oprogramowania. Ale jeśli mam komuś wskazać, gdzie szukać to kieruję w stronę Blackmagic Design DaVinci Resolve.

Dlaczego ten program?

Nie ukrywam, że DaVinci jest w mojej ocenie najbardziej przystępny z obecnie oferowanego oprogramowania. Wersja 15 dostała wsparcie do postprodukcji efektów specjalnych (Fusion), ma wkomponowany szeroki wachlarz narzędzi dźwiękowych (Fairlight) i jest po prostu intuicyjna. Każda z aktualizacji jakie oferuje DaVinci (wersje 16 , 17 i obecnie 18) to coraz to nowsze i dokładniejsze możliwości składania audio i video.  Oczywiście to moje preferencje, które nie każdemu będą odpowiadać. Każdy z nas jest w końcu inny. Jednym jednak DaVinci pokonuje konkurencję (patrz zwłaszcza Final Cut Pro i Adobe Premiere Pro) jest w bazowej wersji absolutnie dostateczny dla prosumenckich zastosował. Jest ponadto darmowy. Tak, ten program ma wersję, w której znajdziemy niemal wszystko co do szczęścia montażysty potrzebne, bez opłat. Inaczej niż np. w Avid First (odpowiednik darmowy Avid Media Composer).

Dla kogo jest ten kurs?

Od razu też powiem, że jeśli znacie się na oprogramowaniu dla montażystów, pracujecie w telewizji, czy redakcji video albo poświęciliście wiele lat na (nawet amatorski) montaż na YouTube, to nie znajdziecie tu (no może poza ostatnią sekcją) niczego nowego. Dedykuję tę serię filmów i opisów osobom zaczynającym przygodę z montażem. Wiem, jakie błędy popełnicie, bo sam je popełniałem. Postaram się Wam je uzmysłowić. Wskażę też dwa, czy może trzy rozwiązania, które podniosą wasze produkcje. To co? Zaczynamy?

Spis treści

  1. Intro
  2. Okno powitalne
    1. Ustawienia projektów
    2. Zaawansowane ustawienia projektów
  3. Zakładki w oknie głównym
    1. Media
    2. Edit
    3. Fusion
    4. Color
    5. Fairlight
    6. Deliver
  4. Organizacja projektu
  5. Timeline
    1. Narzędzia
  6. Inspektor
    1. Główne opcje
  7. Zakładka Color
    1. Węzły (ang. Nodes)
    2. Koła prime
    3. Koła second
    4. Krzywe
    5. Próbnik (ang. picker)
    6. Window
    7. Tracker
    8. Scopes
  8. Opcje eksportu
  9. Zaawansowane
  10. Wskazówki (osobiste)
  11. Podziękowanie

Filmy:

 

You cannot copy content of this page