Zasady montażu. Przebitki, czyli jak współgrać obrazem i dźwiękiem?
Przyglądamy się relacji obraz-dźwięk, z naciskiem na współgranie tych dwóch elementów.
Kontynuuję moje małe wpisy o zasadach montażu przechodząc do tej, która chyba najdłużej w mojej pracy jako edytora mediów się pojawia. Śmieszne jest to, że stosowałem ją nawet nie wiedząc, jak się nazywa. Choć nie do końca można ją nazwać. Osobiście mówię o zasadzie koherencji. To słowo z łaciny znaczy spójność, spoistość, łączność.
Zasada mówi, że dźwięk i obraz muszą ze sobą korespondować, się uzupełniać.Jak łatwo się przekonać, jeśli warstwa wizualna i audio nie są tematycznie powiązane widź się gubi. Stąd też dbałość, zwłaszcza w pracy medialnej, o jej zachowanie. Służy zresztą jej poprawności nie tylko edycja, ale i przygotowanie. Po prostu należy nagrywając materiał zadbać, by znalazły się w nim więcej niż tylko słowa lub tylko obrazy.