Co się dzieje w Vegas… to się kręci w Vegas. NAB 2017, Wpis pierwszy
Między 22 a 27 kwietnia w Las Vegas trwa NAB 2017, czyli „największa na świecie konwencja świata mediów, rozrywki i technologii”, przynajmniej tak się opisuje sama. Na pewno jest to punkt kulminacyjny roku i jedno z najważniejszych światowych wydarzeń branży audio-wizualnej. W zalewie informacji z LV sam wybrałem kilka, które przykuły moją uwagę. Jak znam życie, nim skończy się tydzień zobaczymy jeszcze nie jedną ciekawostkę, stąd też ten wpis będzie pierwszym z dwóch, jeśli nie trzech o NAB.
Zacznijmy od sprzętu. Oto subiektywny wybór zaprezentowanego na NAB rozwiązań.
Sferyczna kamera Fusion od GoPro
GoPro ma trochę do nadrobienia w przestrzeni sprzętu, bo o ile udało się firmie zażegnać problemy drona Karma, to na pewno nie zrobił tak dobrego wrażenia jak Mavic. Sam kupiłem tego konkurenta Karmy, więcej o tym tutaj i tutaj. Co Go Pro pokazało? No kamerę sferyczną (360 stopni) zdolną kręcić w rozdzielczości 5.2 K. To już właściwie sprzęt do zastosowań wirtualnej rzeczywistości, niż normalnego filmu, ale robi wrażenie. Na co zwracał uwagę portal NoFilmSchool.com do kamery został dołączony też program pilotażowy. Latem część partnerów GoPro dostanie możliwość przetestowania Fusion. Nie mogę się doczekać na te testy. Do tej pory bowiem 360 stopni wyglądało bardziej jako „gimmick” niż poważna alternatywa dla montażu. Widziałem sporo takich materiałów, ale rewolucją się nie stały. Fusion kręci w 30 klatkach na sekundę.Lampy LED or Rotolight
Drugim zapowiedzianym produktem jest zestaw od firmy Rotolight… o której przyznam się, niewiele wiem. Jeśli wierzyć zapowiedzi, to siłą zestawu ma być waga i wymiar, jakim jest grubość. Rotolight ma być bardzo wąski i co za tym idzie poręczny. Do tego dwa ustawienia temperatury światła 3150K i 6300K. Inne źródło mówiło, że między tymi ustawieniami ma być skala po jakiej można się poruszać. Nie jest to jednak tak pewne. Panel jest okrągły, co powinno zainteresować pracujących ze światłami, bo wśród oświetlenia LED raczej dominują konstrukcje prostokątne i kwadratowe. Montowanie na statywach świetlnych też jest trochę inne niż do tej pory. Zestaw konsumencki ma zawierać jeden panel lamp LED, głowicę do montowania panelu na statywach, adapter zasilający (zasilacz), mocowanie dla filtrów kolorystycznych na lampę, i kilka filtrów. Nie jest to wymienione, ale materiał promocyjny poniżej sugeruje, że w skład zestawu wchodzą też ograniczniki (tzw. flagi) pozwalające kierować światło w bardziej konkretny sposób.Monitor od SmallHD, Focus
Skoro była już kamera i było oświetlenie to może coś dla oglądania? Proszę. Jest zapowiedź od SmallHD, Firma, która tworzy poglądowe monitory nie zawiodła i ma dla konsumentów pięciocalowy ekran do pracy w terenie. Nazywa się on Focus i ma ekran dotykowy. Wyraźnie kierowany jest do pracy nie na planie filmowym, a do dokumentów, produkcji półprofesjonalnych i pracy w domowym studio. Jeszcze raz, z informacji NoFilmSchool.com:SmallHD’s new 5-inch FOCUS is perfect for low profile camera setups. It provides daylight visibility with an 800 nit display.SmallHD podkreśla, że ekran będzie o dwa do trzy razy bardziej jasny niż jego odpowiedniki wbudowane w kamery, ma gęstość pikseli „bardziej imponującą” niż iPad i w końcu nawigacja po menu ma być łatwa, co czasami w skomplikowanym sprzęcie potrafi zaboleć. Więcej o SmallHD Focus na stronie producenta, tutaj.